Jun 5, 1900 - Januari 31, 1991 (91 tahun)
Profesor, ahli fizik, pendidik, pakar penuaan
Teori tentang Tugas Perkembangan dan Pendidikan
- Menghuraikan tentang perkembangan manusia dari kecil hingga dewasa sebagai satu tugas seperti berjalan, melompat, berlari dan bercakap
- Kejayaan individu dalam melaksanakan tugas tersebut akan memberikan kepuasaan dan menyebabkan individu tersebut ingin mengulangi perbuatan tersebut
- Kegagalan melaksanakan tugas tersebut menyebabkan individu itu kecewa dan tidak ingin mengulangi perbuatan tersebut
- Perkembangan personaliti dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma dan budaya masyarakat
- Membahagikan tugas-tugas perkembangan kanak-kanak kepada 6 peringkat
- Sumber seseorang ingin berkembang dan melakukan "tugas"
- Kematangan fizikal - belajar berjalan
- Sumber persendirian - belajar untuk mencari pekerjaan
- Tekanan masyarakat sekeliling - belajar membaca untuk menjadi contoh
The Development Task
Infancy and Early
Childhood (0-5)
|
Middle Childhood
(6-12)
|
Adolescence
(13-18)
|
- belajar berjalan
- mengambil makanan berat
- belajar bercakap
- mengenali perbezaan jantina
- mengenal konsep bahasa untuk bersosial
- kesediaan membaca
- belajar erti salah dan betul
- mengenali persekitaran yang ada
disekeliling
- Keinginan untuk mencuba sesuatu amat
ketara.
- belajar bercakap dan berinteraksi dengan
orang yang ada disekelilingnya
- belajar menyebut perkataan yang mudah
sehingga terbentuknya satu ayat.
- sudah pandai memahami setiap arahan yang
diberikan
- keinginan untuk membuat sesuatu yang
dirasakan betul seperti mengayuh basikal, meniru gaya orang
lain
- belajar bertolak ansur dan bertimbang rasa
dengan rakan sebaya, contohnya berkongsi mainan
- bergaul dengan rakan-rakan sebaya ketika
disekolah
|
- kemahiran dalam
menguasai sesuatu permainan, permainan yang melibatkan pergerakan motor
kasar seperti tangan, kaki
- menguasai kemahiran
3M iaitu, membaca, menulis dan mengira - membantu dalam proses
pembelajaran disekolah
- membina hubungan baik antara satu sama lain
- belajar untuk berhubung dengan teman
- mempelajari peranan dalam perbezaan jantina
- mempunyai kesedaran, nilai moral, dan norma
masyarakat
- kebebasan individu
- sikap yang boleh diterima dalam masyarakat
- berkawan
dengan orang lain dan memahami konsep hidup serta moral.
- dilatih dan
didorong kerah kajayaan maka suatu hari mereka akan berjaya dengan cemerlang.
|
- bersedia untuk melangkah ke alam
perkahwinan
- bersedia masuk ke alam pekerjaan
- mencapai kematangan fizikal seperti
ketinggian maksimum
- kognitif, mula berada di peringkat operasi
formal, iaitu boleh membuat pemikiran hipotetikal-eduktif.
- emosi, timbul pelbagai emosi lain seperti
ingin kejayaan dan penghargaan serta bertambah kebolehan
untuk mengawal emosi.
- membentuk kumpulan rakan sebaya.
- mula tertarik kepada rakan sebaya daripada
jantina yang berlainan.
- memantapkan konsep baik dan buruk dalam
kehidupan seharian.
|
Early Adulthood
(19-20)
|
Middle Adulthood
(30-60)
|
Later
Maturity
(61-)
|
- memilih pasangan
- belajar hidup berpasangan
- memulakan kehidupan berkeluarga
- mempunyai anak
- mengatur rumah
- mula bekerja
|
- membantu kanak-kanak remaja menjadi
gembira
- menjadi orang bertanggungjawab
- kepuasaan dalam pekerjaan dan karier
- masa untuk beriadah dan bersantai
- menerima perubahan psikologi peringkat umur
pertengahan
- menerima ibu bapa yang semakin berumur
|
- menyesuaikan diri kepada penurunan tenaga
dan tahap kesihatan
- penyesuaian kepada hidup bersara dan
pengurangan pendapatan
- membina hubungan dengan dewasa sama
peringkat umur
|
No comments:
Post a Comment