Saturday, 16 March 2013

Robert James Havighurst




Robert James Havighurst
Jun 5, 1900 - Januari 31, 1991 (91 tahun)
Profesor, ahli fizik, pendidik, pakar penuaan
Teori tentang Tugas Perkembangan dan Pendidikan





  • Menghuraikan tentang perkembangan manusia dari kecil hingga dewasa sebagai satu tugas seperti berjalan, melompat, berlari dan bercakap
  • Kejayaan individu dalam melaksanakan tugas tersebut akan memberikan kepuasaan dan menyebabkan individu tersebut ingin mengulangi perbuatan tersebut
  • Kegagalan melaksanakan tugas tersebut menyebabkan individu itu kecewa dan tidak ingin mengulangi perbuatan tersebut
  • Perkembangan personaliti dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma dan budaya masyarakat
  • Membahagikan tugas-tugas perkembangan kanak-kanak kepada 6 peringkat
  • Sumber seseorang ingin berkembang dan melakukan "tugas"
  1. Kematangan fizikal - belajar berjalan
  2. Sumber persendirian - belajar untuk mencari pekerjaan
  3. Tekanan masyarakat sekeliling - belajar membaca untuk menjadi contoh

The Development Task



Infancy and Early
   Childhood (0-5)
Middle Childhood
       (6-12)
 Adolescence
       (13-18)
  • belajar berjalan
  • mengambil makanan berat
  • belajar bercakap
  • mengenali perbezaan jantina
  • mengenal konsep bahasa untuk bersosial
  • kesediaan membaca
  • belajar erti salah dan betul
  • mengenali persekitaran yang ada disekeliling
  • Keinginan untuk mencuba sesuatu amat ketara. 
  • belajar bercakap dan berinteraksi dengan orang yang ada disekelilingnya  
  • belajar menyebut perkataan yang mudah sehingga terbentuknya satu ayat. 
  • sudah pandai memahami setiap arahan yang diberikan 
  • keinginan untuk membuat sesuatu yang dirasakan betul seperti mengayuh basikal, meniru gaya orang        lain 
  • belajar bertolak ansur dan bertimbang rasa dengan rakan sebaya, contohnya berkongsi mainan
  • bergaul dengan rakan-rakan sebaya ketika disekolah   
  • kemahiran dalam menguasai sesuatu permainan, permainan yang melibatkan pergerakan motor kasar seperti tangan, kaki
  • menguasai kemahiran 3M iaitu, membaca, menulis dan mengira - membantu dalam proses pembelajaran disekolah
  • membina hubungan baik antara satu sama lain
  • belajar untuk berhubung dengan teman
  • mempelajari peranan dalam perbezaan jantina
  • mempunyai kesedaran, nilai moral, dan norma masyarakat
  • kebebasan individu
  • sikap yang boleh diterima dalam masyarakat
  •  berkawan dengan orang lain dan memahami konsep hidup serta moral.
  • dilatih dan didorong kerah kajayaan maka suatu hari mereka akan berjaya dengan cemerlang.










  • bersedia untuk melangkah ke alam perkahwinan
  • bersedia masuk ke alam pekerjaan
  • mencapai kematangan fizikal seperti ketinggian maksimum
  • kognitif, mula berada di peringkat operasi formal, iaitu boleh membuat pemikiran hipotetikal-eduktif.
  • emosi, timbul pelbagai emosi lain seperti ingin kejayaan dan penghargaan serta   bertambah kebolehan untuk mengawal emosi.
  • membentuk kumpulan rakan sebaya.
  • mula tertarik kepada rakan sebaya daripada jantina yang berlainan.
  • memantapkan konsep baik dan buruk dalam kehidupan seharian.











 Early Adulthood
      (19-20)
Middle Adulthood
       (30-60)
 Later Maturity
        (61-)
  • memilih pasangan
  • belajar hidup berpasangan
  • memulakan kehidupan berkeluarga
  • mempunyai anak
  • mengatur rumah
  • mula bekerja






  • membantu kanak-kanak remaja menjadi gembira 
  • menjadi orang bertanggungjawab
  • kepuasaan dalam pekerjaan dan karier
  • masa untuk beriadah dan bersantai
  • menerima perubahan psikologi peringkat umur pertengahan
  • menerima ibu bapa yang semakin berumur
  • menyesuaikan diri kepada penurunan tenaga dan tahap kesihatan
  • penyesuaian kepada hidup bersara dan pengurangan pendapatan
  • membina hubungan dengan dewasa sama peringkat umur



No comments:

Post a Comment