Friday, 15 March 2013

Sir Christiopher Ball, 1994

Kepentingan Pendidikan Awal Kanak-kanak

  • Asas dan persediaan untuk kehidupan akan datang.
  • Kanak-kanak berkembang dengan cara dan kadar yang berbeza-beza dari segi intelek, rohani, emosi,   sosial,  moral dan jasmani.
  • Semua kanak-kanak mempunyai kebolehan yang boleh dikenal pasti dan dipertingkatkan.
  • Kanak-kanak belajar daripada apa yang berlaku pada mereka dan di sekitar mereka. Mereka tidak  memisahkan pembelajaran mereka, subjek atau disiplin diri.
  • Kanak–kanak belajar dengan berkesan melalui tindakan/melakukannya sendiri.
  • Kanak-kanak belajar dengan berkesaan apabila mereka terlibat secara aktif dan berminat.
  • Kanak yang mempunyai keyakinan kendiri mempunyai asas “headstart” untuk belajar.
  • Kanak-kanak perlu masa dan ruang untuk menghasilkan kerja yang berkualiti.
  • Apa yang kanak-kanak tahu adalah titik permulaan kepada pembelajarannya.
  • Bermain dan berbual adalah cara utama kanak-kanak belajar tentang diri mereka, orang lain dan dunia luar.
  • Kanak-kanak yang digalakkan  berfikir mempunyai kebolehan untuk bertindak sendiri.
  • Hubungan dengan kanak-kanak lain dan orang dewasa penting untuk perkembangan diri.


No comments:

Post a Comment